Sabah Association of Bangsa Sungai

Sabah Association of Bangsa Sungai
Klik disini untuk ke laman utama SABAS

Azman (tengah) ketika mempengerusikan mesyuarat tersebut.

Azman menyampaikan watikah pelantikan kepada penyelaras kejohanan itu peringkat kawasan Parlimen Kinabatangan, Matmin Etin turut disaksikan timbalan pengerusi biro berkenaan, Suhaimi Nasir

Azman (duduk tengah), dan Suhaimi (dua dari kiri) bergambar dengan pengerusi-pengerusi penyelaras Dun dan Parlimen

Friday, February 5, 2010




SANDAKAN:-Liga Bola Sepak Tagajoh Gayoh yang julung-julung kali akan dianjurkan oleh Persatuan Bangsa Sungai Sabah (Sabas) akan diadakan bermula pada April depan bagi peringkat Daerah, manakala untuk peringkat negeri ianya dijangka diadakan pada bulan Jun.

Pengerusi Biro Sukan Sabas, Azman Mastar berkata, kejohanan itu akan Membabitkan beberapa daerah yan mempunyai penduduk di kalangan masyarakat daripada suku kaum masyarakat Sungai di negeri ini.

Katanya, bagi pertandingan di peringkat daerah ianya membabitkan 13 kawasan
Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen yang mempunyai ahli Sabas, iaitu Kinabatangan, Beluran, Kuamut, Kudat, Sukau, Sandakan, Pitas, Lahad Datu dan Membakut.

Menurutnya, piala rebutan untuk kejohanan peringkat daerah adalah mengikut nama pemimpin, iaitu Adun dan Ahli Parlimen di kawasan berkenaan.

Azman berkata, kejohanan di peringkat negeri merupakan acara kemuncak liga tersebut yang akan mempertemukan pasukan-pasukan yang menjadi johan dan naib johan di peringkat daerah untuk merebut piala Tagajoh Gayuh, Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman.

Katanya, penganjuran liga itu, selain untuk merapatkan hubungan di kalangan para pemain daripada masyarakat Sungai, ianya lebih signifikan bagi mengiktiraf sumbangan besar penerima gelaran ‘Tagajoh Gayoh” iaitu Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman kepada masyarakat suku kaum Sungai, suku-suku kaum lain di negeri ini dan juga pembangunan negeri Sabah./ends.

Kelihatan: Zakaria dan Azman bersama Ahli Jawatankuasa Biro Sukan Sabas danAhli Jawatankuasa pelaksana Kejohanan Liga Bola Sepak Tagajoh Gayoh merakamkan gambar bersama Ketua Menteri Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman.

No comments:

Post a Comment